Friday 15 July 2016

Recovery - 1

Recovery....

Hmmm banyak leh citerkan...ok hari ni cuma nak share pasal COOL DOWN dan MAKANAN DAN MINUMAN recovery...

Biasanya cool down dan recovery kena buat setiap kali selepas kita workout, training, run... Ia penting bagi mengekal body, muscle dan motivasi untuk kita terus exercise... klu bdn dah sakit nak workout apa beb...baring tido jer lah... ngetah lagi best...

COOL DOWN (CD)

Saya akan lakukan between 1 jam selepas saya workout/ training or run. Tempoh ni amat sesuai. CD penting bagi saya untuk memastikan muscle saya yang dlm keadaan stress selepas saya gunakan menjadi cool balik. Saya kena make sure muscle saya relax and calm seperti sebelum workout. YOGA adalah antara yang selalu saya buat dan saya fucuskan pada muscle yang kerap saya gunakan... as runner ITB, knee, calf antara muscle yang kerap digunakan time exercise... even workout focus on that muscle tersebut juga dilebihkan supaya muscle itu boleh ber tahan lama dan tidak cepat fatigue atau biasanya CRAMP...

CD yang dibuat based on workout level yang telah dilakukan. Jika hari tu, workut kita hign insinity... pepaham lah... cool down tu lama sikit... biasanya kiraan 5-8sec but lebih kan ke 10sec... lebih kurang... Semasa CD, breathing kita akan normal semula selepas workout dibuat... Time workout, maybe xcukop napas, time CD napas akan lebih cool and teratur... Heart Rate (HR) juga penting akan lebih slow that should be in Zone 2 or less...

Tgk kat link ni CD 1 , CD 2 , CD 3

Figure contoh YOGA FORM







RECOVERY

Recovery adalah activity merehatkan badan...

Rehat natural kita merehatkan diri tanpa buat aktiviti dan maybe ambil masa yang lebih lama untuk kembali 'segar'...

Yang paling penting, Recovery adalah time kita membaiki muscle kita yang maybe 'rosak'... kira cam Volverane X-Men... hahahaha... ini amat penting, coz selepas workout, biasanya badan akan lenguh... 24jam selepas marathon contohnya... mulalah body kita 'demand' tuan dia manjakan supaya body kita 'segar' semula... Read Recovery Time article ni...

Antara aktiviti:


  1. Berurut - Ini bagus sekali, biasanya saya buat sport massage. Biasa buat di GYM UiTM. Yang buat student Fakulti Sains Sukan dan Reaksi UiTM Shah Alam (Wahhh detail tu...) yang mmg belajar untuk buat sport massage ni... Cuba lah...tgh promote nie... hahaha...
  2. Makanan dan minuman - Ini lagi penting, klu nak cepat recovery, makanan dan minuman kena jaga. Cuba ni Recovery 3 ada citer sikit pasal makanan protein untuk recovery. Protein mmg elok untuk membaiki dan membina sel baru pada badan kita. 
Dalam bab Makanan dan minuman saya prefer natural food daripada makanan recovery fast seperti makanan yang biasa di minum dan dibancuh untuk diminum. Saya dah try, kesan mmg awesome... jika hari ni kita run dalam 10km... esok pun boleh run dalam jarak yang sama... for long time... kita kena fikir balik body kita... walau apapun... dapat kan nasihat pakar dan learn your body...

Natural food yang saya buat refer Recovery 1, saya akan minum after run and every nite b4 sleep... so far Alhamdulillah body saya leh terima... SLEEP mmg xingat apa lah... esok lebih segar... try yang ni ok juga Recovery 2 . 


Selamat mencuba...

Ridzuan@Brandon@CRS

No comments:

Post a Comment