Wednesday 13 July 2016

AEROBIK



Assalam and Hai....

Nak share sikit pasal AEROBIK... dari pandangan kabur yang nubis nie... Just sharing knowledge... Jika ada tersalah maklumat harap maaf... boleh komen untuk penambahbaikan...

Kita akan jumpa AEROBIK dan ANAEROBIK. Apa maksud dan beza. Memang banyak bezanya dan kesan atas exercise/workout yang kita buat... untuk Runners, simple word with (Aerobic) and without (Anaerobic) oxygen. Exercise untuk aerobic dan anaerobic juga berbeza.

Ini akan memberi kesan yang UNGGUL untuk long distance... training in aerobic level lebih banyak membantu...

Bagi yang nak kurang berat badan... kena run/workout sampai level nie... jom kita try

Camne nak tahu dah level aerobic. Bagi yang guna Heart Rate Monitor (HRM) boleh tahu... seperti tulisan yang yg lepas, saya gunakan Heart Rate (HR) zone... daripada HR zone ni kita boleh tahu kita dah run/workout pada aerobic atau tidak... Bagi yang tidak menggunak HRM... kiraan manual seperti doktor kira heart rate kat tgn kita tu... kiraan untuk beat per minute (BPM).

Boleh guna Formula ni = 220 - umo = max heart rate (HR)

Ini contoh HR Zone dlm Garmin Connect.
HR Zone di kategorikan dengan %
Kesan HR Zone


Contoh exercise
Exercise yang boleh dibuat selain run, tabata, zumba, circuit training, cycling, kickboxing dan banyak lagi yang boleh di lakukan untuk mencapai tahap aerobic ini. Bagi memberi lebih kesan kepada sesuatu workout itu, kita focuskan lebih kepada yang kita nak, weight loss ker, fitness ker, speed ker, endurance ker, dan pelbagai lagi...

Untuk ,mnghasilkan kesan yang baik bagi sesuatu exercise yang dilakukan, kena pastikan kita melakukan exercise yang betul dan menepati kehendak atau aim yang kita mahukan.

Selamat mencuba...

References
Ridzuan@Brandon@CRS

No comments:

Post a Comment