Wednesday 22 June 2016

Larian Ultra - TiTi100 (50km)

Alhamdulillah larian ultra yang pertama

TiTi10 -50km

hahahaha... cam xya run 50km... huh jauh tu....hahahah

mmg seriklah nak menghabiskan... route 50km kena daki  2 gunung/bukit (2 daki dan 2 turun). camner lah aku leh buat... bila fikirkan semula... mmg xpercaya dgn timing sub7 hmmmmm lagi lopong aku fikirkan.

Alhamdulillahpd yg Esa, memberi segalanya dalam larian tersebut dari sebelum semasa dan selepas larian. kwn2 juga bnyk membantu... berkongsi maklumat. dah cam budak sekolah gak aku. ye lah nak run 50km tanpa buat Full Marathon 42km... hukhukhuk... dah daftar ok lagi... bila fikir balik...nak kena training...bermula ]lah segala kegusaran... cukop ke training cukup ke ni...cukup ke tu...macam2 lah....

Apa special TiTi100... mula2 nak join, almost runner xpernah citer pasal route...semua citer route tu SERAMMMM... hahahaha... mahu xseram...gelap beb... bukan gelap je...legap...ibarat ko jalan dlm hutan....xada lampu... ditambah dgn cerita2 SERAM cam conjuring dan sebagainyer...time tu daftar dulo baru tanya... nak tarik balik xleh...mendapatlah namanya...hahahaha...REDHA je lah.... kepada yang nak try tu... tanya dulo dgr citer pasal TiTi100...semua citer pasal hantu jer....hahahaha...betui...

sampai di SL pukul 930pm. jumpa kwn2 runner. berborak. gemuruh dan nervous semakin laju bila menghampiri 12am. 11pm aku telah mula kan stretching, regang apa yg patut. jgn sampai tertanggal sudah...coz nak guna 50km kejap lagi. MANDATORY ITEM semua dh ada dah dah di periksa. 1140pm. semua ITEM dah ada pada badan. selesakan dgn badan. dlm bdn terlalu bnyk air. Asyik terkencing dari sampai tdi. las kencing 1155pm. set gps pd hp. salam kengkwn. wish good luck

PPPEEEETTTTTTTTTTT.... larian pun bermula

Larian bermula pukul 12tgh mlm. COT 10jam untuk 50km kategori. Aku bermula di kelompok belakang sekali. AIM nak habiskan larian shj. story ni akan di olah dgn cari larian dari CP ke CP. setaip CP ada COT nye sendiri. well planing not timing but pace yang dibawa time tu....INI PENTING. untuk larian ini, aku tidak focus pada pace. lebih kepada mengejar masa je. actually time tu JAM LAJU (jam GPS) xada lagi... hehehehe

SL ke CP1 (9km)

wah 1st run mlm...semua dah cam kumang2 terbang mlm...bercahaya pada setiap runner hehehehe... untuk sampai ke CP1 ada 3 bahagian. Flat (3km) - uphill (3km) - downhill (3km). aku menggunakan 1-2km pertama untuk mendapat kan redeem yang sesuai...heart rate yg sesuai dgn pace. segalanya manual xada HRM. cukup 3km mula pendakian pertama 3km hahahaha... mulalah kadar zikir semakin cepat...penat wei... slope yang mencanak. time tu bermula kelompok bermula kecil. merecik peluh time tu... cukop mendaki kita turun pulak (3km)... wah timing yang ni mmg ingat below10min -3km... laju habak hang aku lari time tu...tapi turun bukit beb... hahahaha... time ni semua runner ibarat burung layang tebang...laju je memasing... hahahaha sampai di CP kurang 1jam15min...coz itu plan aku.... CP1 succeed.....

CP1 ke CP2 (6km) ke CP3 (9km)

Mkn buah tembikai sejuk kul 1am mmg nikmat... best wooo.... selapas CP1 inilah bermula LONE RUNNER... coz belakang jauh depan pun jauh... aku xsure aku di tempat ke berapa... cuma nampak lampu klip2 jer hehehehe... 1-2 km pertama agak flat then mula mendaki dgn slope yang agak casual... bermula pendakian ke2 yang dipanggil daki xkunjung habis hahaha...lebih kurang 15km mendaki tanpa henti...xlari berjalan...xjalan berlari...itu jelah aku buat untuk habis larian ke CP3. Di CP3 ni lah ada COT kena kejar. aku mmg berlari seorang yang bertemankan headphone ditelinga sambil dgr alunan ayat suci AlQuran. Dah org duk citer hantu...aku pun takott... then itu jelah ubat sebagai penguat semangat. Alhamdullillah ia lebih dari beri semangat. Larian mlm ni memberi kan ketenangan. klu yang berani cuba tgk sekeliling. klu bernasib baik leh ternampak hahahahaha... nikmati ciptaan Allah yang Kuasa... Mmg akan tersa kerdil shj diri ni.... bau-bauan pun leh tahan juga mencabar keberanian.sampai di CP2, cuma mkn sedikit dan terus ke CP3. disini jugalah plan berubah serta-merta.... sebab takkan aku nak berlari je sepanjang 50km...mmg idak lah... aku plan 25/5. iaitu 25min run 5min jalan... itu sebab aku mmg tidak berhenti... hehehehe...sungguh berkesan selepas run 25min kita leh jalan dan restkan badan dptkan balik heart rate yang normal...biasa taakkan normal hahahaha....itu lah aku lakukan bagi menghabis larian ke CP3.

CP3 (U-TURN)

alhamdullillah sampai but not as a plan coz timing lari dalam 10min. kat CP3 mknan lebih meriah... ader roti leh sapu dgn peanut. kedudukan tak sure. tapi tak ramai time tu kurang 50org compare total 50km runners xsalah dlm 3++. just minum mkn pishang dan tembikai...siram kaki bagi sejuk sikit dgn air.

Ye CP3 ada CP U-TURN bagi 50km.

CP3 ke CP2 ke CP1

larian lebih relax, tapi ada sesuatu yang tidak disangka rupanya. Even ke CP2 adalah turun bukit. Ia tidak berlaku seperti yang diharapkan seperti turun bukan nak ke CP1. ini kerana slope turun bukit tu tidak terlalu curam dan landai. masih memerlukan kekuatan kaki untuk berlari. Dengan erti kata lain, serupa macam berlari naik bukit...hukhukhukhuk.... keadaan muka bumi untuk route TiTi100 ini adalah berbukit...xada angin langsung. Cuma di beberapa tempat dan sekejap. Cuaca panas tapi masih dlm keadaan terkawal. Dehydrate pun berlaku dlm keadaan perlahan. Sampai CP2 minum air dan terus ke CP1. time ni mmg runners run berkeseorangan. klu takotttt.... apa lagi kejar lari bersama lah...tapi other runner klu kita dekat dia lari laju jauhkan diri...hampeh tul....hahahaha

CP1 ke FL (9km)

Samapai di CP1 bnyk makanan dah habis...hahahaha...lapor idak but aku nak bawa bekal time run... coz lepas CP1 akan bermula pendakian 3km yang cerun yg curam. Minum air, ltk air dlm dlm baju dna kat tengkuk... aku meneruskan larian...silap berjalan hahahaha... aku berjalan shj sepanjang 3km ni..... belakang xada org...depan xada org...aku sampai di puncak pendakian sebelum menuruni bukit lebih kurang 5min selepas azan subuh. klu ikut kiraan aku ader 6km untuk habiskan. dan tamatkan larian b4 7am. Ini kerana b4 7am, akan dapat silver medal. Di puncak sebelum turun aku bersama dgn seorang virgin runner cam aku gak.... kami meracuni sesama sendiri untuk samapi sebelom kul 7am. kami turun bukit dari pace 0. kwn tu sebagai penjaga pace coz dia ada jam laju hehehehe aku duk tanya pace berapa... time tu mmg aku hold out setelah aku habiskan 44km... over FM tu.... untuk ke FL. finally kami lari bersama... xpegang tgn.... pada pace 4:45-5:00 sepanjang 3km turun bukit tu. Tak sure dari mana semangat tu kami boleh berlari. Rujukan aku time tu, seingat aku. SL 3km flat akan jumpa masjid, dari masjid tu start mendaki... Jika aku terbalikkan, jika aku jumpa masjid...turun bukit pun habis dan aku akan lari flat lagi 3km... Kesilapan berlaku lagi hahahahaha... suara mengaji dari spekaer masjid masih jauh even terdengar terlalu jelas, ini kerana keadaan mlm menyebabkan suara org mengaji kedengaran terlalu jelas hingga sangkakan dah nak dekat sampai... hahahaha kena tipu aku... dalam 600m sebelom sampai ke masjid kami terpaksa berhenti dan berjalan amek napas...time tu aku xsure berapa heart rate aku time tu... sepanjang turun bukit tu...sahabat turun bukit aku duk ngeluh kata tak boleh coz dah penat...dlm penat tu..amek pace 4:45 dia jejak... hahahaha

Masjid ke FL (3km)

disinilah bermula mentel adalah musuh ketat aku...'dia' tunggu time yang paling sesuai untuk serang aku... ini lah time dia... mentel aku  mmg terganggu, give-up mula bermain... silver medal mula dilupakan... time tu pukul 6:25 - 6:30. masih berbaki 3km.... ikut kiraan mathematical (tgk aku eja dlm omputeh tu hahahaha) aku mmg sempat habis...tapi tidak... kaki berlari tapi masa lebih laju berlalu... dgn otak yg tgh lemah untuk mengira... terus arah kan kaki untuk berjalan... lupakan silver medal tu...ko tetap akan dpt medal juga kan.... Alhamdulillah sahabat run saya bnyk membantu support, paksa saya habiskan larian... 300m bila dah ternampak FL lagi sekali tak tahu booster mana dtg ntah datang pace kembali meningkat. Alhamdulillah kami berjaya habiskan larian b4 7am dgn jayanya.

post running:

Cool down and recovery

Tengok video sikit TiTi100-50km (2016)